Της ΚΑΤΙΑΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ, Εφημερίδα "Ελευθεροτυπία"
Κίτρινες προειδοποιητικές ταμπέλες στην άκρη του οδοστρώματος «Προσοχή! στα επόμενα χιλιόμετρα συμβαίνουν θανατηφόρα ατυχήματα», λακκούβες, ανύπαρκτα διαχωριστικά διαζώματα, εκκλησάκια κατά μήκος του δρόμου και νταλίκες από το αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας που τεστάρουν την ταχύτητα των «αλόγων» τους... κι όλα αυτά στην εθνική οδό της χώρας και όχι στο κινηματογραφικό έργο «Βλέπω το θάνατό σου».
Στην παράλογη πραγματικότητα της Κορίνθου-Πατρών ήρθαν εσχάτως να προστεθούν τα «έργα συντήρησης και ανάπτυξης» του οδικού δικτύου από την παραχωρησιούχο εταιρεία -που δεσμεύουν κομμάτια του δρόμου «κόβοντας» κατά πλάτος τις κατευθυντήριες λωρίδες- ενισχύοντας την απόφαση των διερχόμενων οδηγών να μην πληρώνουν το αντίτιμο διέλευσης από τα διόδια.
Το ζήτημα της ορθότητας ή μη καταβολής διοδίων σε δρόμους που ουσιαστικά δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να ονομάζονται εθνικές οδοί/ αυτοκινητόδρομοι άρχισε να ανακινείται εδώ και περίπου ένα χρόνο. Εκατοντάδες πολίτες, οδηγοί και κάτοικοι των νομών απ' όπου διέρχεται η Κορίνθου-Πατρών ξεκίνησαν έναν ιδιότυπο «πόλεμο» απέναντι στο καθεστώς που τη διέπει, συνασπιζόμενοι σε οργανώσεις και κινήσεις διαμαρτυρίας. Κινούμενοι στο ρυθμό του θεατρικού έργου του Ντάριο Φο «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω», αρνούνται να καταβάλουν το (επαυξημένο πλέον, κατά περίπτωση, από 30% έως 148%) ποσό που απαιτείται για τη διέλευση του οχήματός τους από τα διόδια στο Ζευγολατιό και το Ρίο. «Ο συγκεκριμένος δρόμος, εκτός της φυσικής επικινδυνότητάς του, έχει εγκαταλειφθεί με ελάχιστα βελτιωτικά έργα και σημεία, παγίδες, πολλές φορές μοιραία για τους άτυχους οδηγούς», αναφέρουν τα μέλη της ομάδας «Πες Όχι», η οποία αντιτίθεται στις ενέργειες που προσβάλλουν την ποιότητα ζωής και την ελεύθερη πρόσβαση στα δημόσια αγαθά. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι κατά τόπους επιτροπές «Ακρίβεια-Στοπ», που οργανώνουν συχνά «χάπενινγκ» στα... αμαρτωλά διόδια, ελευθερώνοντας τις μπάρες ασφαλείας για να περνούν τα οχήματα.
Αρχικά, η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός Α.Ε.» (σύμβαση παραχώρησης της Κορίνθου-Πατρών-Τσακώνας) διατήρησε χαμηλούς τόνους, ζητώντας από τους οδηγούς που αρνούνταν να πληρώσουν να συμπληρώσουν ένα έντυπο «αδυναμίας καταβολής τέλους διοδίων» και κρατώντας τα στοιχεία τους. Στη συνέχεια και αφού το θέμα άρχισε να παίρνει διαστάσεις, ζήτησε από τους υπαλλήλους της να ενημερώνουν τους «αντάρτες» οδηγούς πως θα τους κόψουν «παράβαση» και να τους μοιράζουν μια ανακοίνωση -η οποία χαρακτηριστικά αναφέρει πως «η άρνηση πληρωμής συνιστά παραβατική συμπεριφορά απέναντι σε νόμους του ελληνικού κράτους (δεν γίνεται, βέβαια, ουδεμία αναφορά σε συγκεκριμένο νόμο) και συντείνει στον τορπιλισμό της υλοποίησης ενός έργου που έχει πραγματικά ανάγκη ο τόπος [...]». Κάποιοι, βέβαια, δεν συμπληρώνουν καν το περί ου ο λόγος έντυπο, υποστηρίζοντας πως δεν υποχρεούνται να δίνουν τα προσωπικά τους δεδομένα (αριθμό ταυτότητας, διεύθυνση κατοικίας κ.λπ.) σε υπάλληλο ιδιωτικής εταιρείας.
Για το συγκεκριμένο ζήτημα ο Δικηγορικός Σύλλογος Πάτρας έχει ήδη καταθέσει αγωγή κατά της παραχωρησιούχου εταιρείας, η οποία και αναμένεται να εκδικαστεί στις αρχές Δεκεμβρίου. «Σύμφωνα με το ν. 3621/2007, η Ολυμπία Οδός έχει το δικαίωμα να εισπράττει το τέλος των διοδίων- και, προφανώς, να επιβάλει πρόστιμο», αναφέρει ο δικηγόρος Δημήτρης Τσαούσογλου. «Το σκεπτικό της αγωγής, όμως, για την άρνηση καταβολής του αντιτίμου βασίζεται στο επιχείρημα ότι η καταβολή των διοδίων για τη χρήση της υπάρχουσας εθνικής οδού είναι παράνομη. Αρνούμαστε ότι ο συγκεκριμένος δρόμος είναι αυτοκινητόδρομος». Παράλληλα, η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που είχε καταθέσει η ομάδα του «Πες όχι» πριν από λίγους μήνες για το ίδιο θέμα, απερρίφθη τελικά από το Μονομελές Πρωτοδικείο Πατρών.
«Γιατί να πληρώσω διόδια σε ένα δρόμο προδιαγραφών 1950, όπου γίνονται τα περισσότερα ατυχήματα της Ευρώπης; Σ' έναν από τους χειρότερους δρόμους, που ούτε για αστείο δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται "εθνική οδός", είναι απαράδεκτο να μας ζητούν να πληρώνουμε διόδια -πιο σωστά, να προπληρώνουμε για ένα έργο που θα δούμε μετά από πολλά χρόνια», λέει ο Δημήτρης Παπαγεωργίου. «Ταξιδεύω συχνά από την Αθήνα στο Ξυλόκαστρο, το οποίο από τα διόδια του Ζευγολατιού απέχει λιγότερο από 5 χλμ. Γιατί να πληρώνω εγώ το ίδιο με κάποιον που θα πάει στο Αντίρριο- θα οδηγήσει 82 χλμ. περισσότερα δηλαδή; Πέρα απ' αυτό, οι αυτοκινητόδρομοι οφείλουν να πληρούν κάποιες προδιαγραφές. Με βάση την κοινοτική οδηγία 99/62 διόδια επιβάλλονται σε αυτοκινητόδρομους που διαθέτουν διαχωριστική νησίδα ασφαλείας ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας και μόνο σε δρόμους με περισσότερες από μία λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση».
Σύμφωνα με την «Ολυμπία Οδό», η παραπάνω οδηγία «τροποποιήθηκε με τη νεότερη 2006/38/ΕΚ με βάση την οποία δίνεται το δικαίωμα στα κράτη-μέλη να επιβάλλουν διόδια στο Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο, όπως αυτό προσδιορίστηκε με σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και στο οποίο έχει ενταχθεί ο άξονας Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα (απόφαση 1692/96/ΕΚ) και επομένως η Ελλάδα δικαιούται να επιβάλει διόδια επ' αυτού».
Κίτρινες προειδοποιητικές ταμπέλες στην άκρη του οδοστρώματος «Προσοχή! στα επόμενα χιλιόμετρα συμβαίνουν θανατηφόρα ατυχήματα», λακκούβες, ανύπαρκτα διαχωριστικά διαζώματα, εκκλησάκια κατά μήκος του δρόμου και νταλίκες από το αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας που τεστάρουν την ταχύτητα των «αλόγων» τους... κι όλα αυτά στην εθνική οδό της χώρας και όχι στο κινηματογραφικό έργο «Βλέπω το θάνατό σου».
Στην παράλογη πραγματικότητα της Κορίνθου-Πατρών ήρθαν εσχάτως να προστεθούν τα «έργα συντήρησης και ανάπτυξης» του οδικού δικτύου από την παραχωρησιούχο εταιρεία -που δεσμεύουν κομμάτια του δρόμου «κόβοντας» κατά πλάτος τις κατευθυντήριες λωρίδες- ενισχύοντας την απόφαση των διερχόμενων οδηγών να μην πληρώνουν το αντίτιμο διέλευσης από τα διόδια.
Το ζήτημα της ορθότητας ή μη καταβολής διοδίων σε δρόμους που ουσιαστικά δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να ονομάζονται εθνικές οδοί/ αυτοκινητόδρομοι άρχισε να ανακινείται εδώ και περίπου ένα χρόνο. Εκατοντάδες πολίτες, οδηγοί και κάτοικοι των νομών απ' όπου διέρχεται η Κορίνθου-Πατρών ξεκίνησαν έναν ιδιότυπο «πόλεμο» απέναντι στο καθεστώς που τη διέπει, συνασπιζόμενοι σε οργανώσεις και κινήσεις διαμαρτυρίας. Κινούμενοι στο ρυθμό του θεατρικού έργου του Ντάριο Φο «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω», αρνούνται να καταβάλουν το (επαυξημένο πλέον, κατά περίπτωση, από 30% έως 148%) ποσό που απαιτείται για τη διέλευση του οχήματός τους από τα διόδια στο Ζευγολατιό και το Ρίο. «Ο συγκεκριμένος δρόμος, εκτός της φυσικής επικινδυνότητάς του, έχει εγκαταλειφθεί με ελάχιστα βελτιωτικά έργα και σημεία, παγίδες, πολλές φορές μοιραία για τους άτυχους οδηγούς», αναφέρουν τα μέλη της ομάδας «Πες Όχι», η οποία αντιτίθεται στις ενέργειες που προσβάλλουν την ποιότητα ζωής και την ελεύθερη πρόσβαση στα δημόσια αγαθά. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι κατά τόπους επιτροπές «Ακρίβεια-Στοπ», που οργανώνουν συχνά «χάπενινγκ» στα... αμαρτωλά διόδια, ελευθερώνοντας τις μπάρες ασφαλείας για να περνούν τα οχήματα.
Αρχικά, η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός Α.Ε.» (σύμβαση παραχώρησης της Κορίνθου-Πατρών-Τσακώνας) διατήρησε χαμηλούς τόνους, ζητώντας από τους οδηγούς που αρνούνταν να πληρώσουν να συμπληρώσουν ένα έντυπο «αδυναμίας καταβολής τέλους διοδίων» και κρατώντας τα στοιχεία τους. Στη συνέχεια και αφού το θέμα άρχισε να παίρνει διαστάσεις, ζήτησε από τους υπαλλήλους της να ενημερώνουν τους «αντάρτες» οδηγούς πως θα τους κόψουν «παράβαση» και να τους μοιράζουν μια ανακοίνωση -η οποία χαρακτηριστικά αναφέρει πως «η άρνηση πληρωμής συνιστά παραβατική συμπεριφορά απέναντι σε νόμους του ελληνικού κράτους (δεν γίνεται, βέβαια, ουδεμία αναφορά σε συγκεκριμένο νόμο) και συντείνει στον τορπιλισμό της υλοποίησης ενός έργου που έχει πραγματικά ανάγκη ο τόπος [...]». Κάποιοι, βέβαια, δεν συμπληρώνουν καν το περί ου ο λόγος έντυπο, υποστηρίζοντας πως δεν υποχρεούνται να δίνουν τα προσωπικά τους δεδομένα (αριθμό ταυτότητας, διεύθυνση κατοικίας κ.λπ.) σε υπάλληλο ιδιωτικής εταιρείας.
Για το συγκεκριμένο ζήτημα ο Δικηγορικός Σύλλογος Πάτρας έχει ήδη καταθέσει αγωγή κατά της παραχωρησιούχου εταιρείας, η οποία και αναμένεται να εκδικαστεί στις αρχές Δεκεμβρίου. «Σύμφωνα με το ν. 3621/2007, η Ολυμπία Οδός έχει το δικαίωμα να εισπράττει το τέλος των διοδίων- και, προφανώς, να επιβάλει πρόστιμο», αναφέρει ο δικηγόρος Δημήτρης Τσαούσογλου. «Το σκεπτικό της αγωγής, όμως, για την άρνηση καταβολής του αντιτίμου βασίζεται στο επιχείρημα ότι η καταβολή των διοδίων για τη χρήση της υπάρχουσας εθνικής οδού είναι παράνομη. Αρνούμαστε ότι ο συγκεκριμένος δρόμος είναι αυτοκινητόδρομος». Παράλληλα, η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που είχε καταθέσει η ομάδα του «Πες όχι» πριν από λίγους μήνες για το ίδιο θέμα, απερρίφθη τελικά από το Μονομελές Πρωτοδικείο Πατρών.
«Γιατί να πληρώσω διόδια σε ένα δρόμο προδιαγραφών 1950, όπου γίνονται τα περισσότερα ατυχήματα της Ευρώπης; Σ' έναν από τους χειρότερους δρόμους, που ούτε για αστείο δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται "εθνική οδός", είναι απαράδεκτο να μας ζητούν να πληρώνουμε διόδια -πιο σωστά, να προπληρώνουμε για ένα έργο που θα δούμε μετά από πολλά χρόνια», λέει ο Δημήτρης Παπαγεωργίου. «Ταξιδεύω συχνά από την Αθήνα στο Ξυλόκαστρο, το οποίο από τα διόδια του Ζευγολατιού απέχει λιγότερο από 5 χλμ. Γιατί να πληρώνω εγώ το ίδιο με κάποιον που θα πάει στο Αντίρριο- θα οδηγήσει 82 χλμ. περισσότερα δηλαδή; Πέρα απ' αυτό, οι αυτοκινητόδρομοι οφείλουν να πληρούν κάποιες προδιαγραφές. Με βάση την κοινοτική οδηγία 99/62 διόδια επιβάλλονται σε αυτοκινητόδρομους που διαθέτουν διαχωριστική νησίδα ασφαλείας ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας και μόνο σε δρόμους με περισσότερες από μία λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση».
Σύμφωνα με την «Ολυμπία Οδό», η παραπάνω οδηγία «τροποποιήθηκε με τη νεότερη 2006/38/ΕΚ με βάση την οποία δίνεται το δικαίωμα στα κράτη-μέλη να επιβάλλουν διόδια στο Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο, όπως αυτό προσδιορίστηκε με σχετική απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και στο οποίο έχει ενταχθεί ο άξονας Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα (απόφαση 1692/96/ΕΚ) και επομένως η Ελλάδα δικαιούται να επιβάλει διόδια επ' αυτού».
1 σχόλιο:
Και ομως,παρόλα αυτά ένας άνθρωπος που φώναζε για όλη αυτή τη κατάντια των δρόμων και τη συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών ήταν ο Αρης Σταθάκης.Τις τελευταίες ημέρες πριν τις εκλογές έλεγε χαρακτηριστικά ότι μας απασχολεί σφόδρα το γεγονός της νέας γρίππης και των τυχόν θανάτων αν προκύψουν,ενώ το θάνατο 6 συνανθρώπων μας που αφήνουν τη τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο ανά την επικράτεια,το προσπερνάμε ως κάτι το συνηθισμένο.Και όμως αυτός ο άνθρωπος σήμερα είναι εκτός Βουλής!
Δημοσίευση σχολίου